Simone de Beauvoir
Η Σιμόν ντε Μποβουάρ (1908–1986) ήταν Γαλλίδα φιλόσοφος και συγγραφέας του 20ού αιώνα. Σπούδασε στη Σορβόννη και δίδαξε φιλοσοφία και λογοτεχνία σε λύκεια της Γαλλίας προτού αφοσιωθεί πλήρως στη συγγραφή. Το έργο της περιλαμβάνει μυθιστορήματα και φιλοσοφικά δοκίμια, αυτοβιογραφίες και κοινωνικές αναλύσεις και άφησε το δικό του αποτύπωμα στον 20ό αιώνα. Αν και δεν αυτοπροσδιοριζόταν ως φιλόσοφος, η σκέψη της επηρέασε αρκετά την υπαρξιστική φιλοσοφία και τη φεμινιστική θεωρία.
Η Simone de Beauvoir αντιμετώπισε τη λογοτεχνία όχι μόνο ως μορφή τέχνης αλλά ως πράξη ελευθερίας και παρέμβασης στην ανθρώπινη συνείδηση. Το άρθρο αυτό διερευνά τη θεώρηση της λογοτεχνίας μέσα από το συγγραφικό της έργο, εντοπίζοντας τον υπαρξιακό και φεμινιστικό της χαρακτήρα όπως αναδεικνύεται στα The Ethics of Ambiguity, The Second Sex και στα μυθιστορήματά της.
Λογοτεχνία ως Υπαρξιακή Δέσμευση
Στο δοκίμιο The Ethics of Ambiguity (1947), η Beauvoir υποστηρίζει ότι η ελευθερία δεν είναι παθητική κατάσταση αλλά ενεργή επιλογή και εξετάζει πώς μπορεί να θεμελιωθεί μια ηθική μέσα από την υπαρξιστική ελευθερία, την αβεβαιότητα και την ευθύνη.. Η λογοτεχνία είναι ένας τρόπος για το άτομο να αναλάβει την υπαρξιακή ευθύνη, εκφράζοντας την αμφισημία και την ιστορικότητα της ανθρώπινης εμπειρίας.
Ο γαλλικός τίτλος του έργου «Η Ηθική της Ασάφειας» της Simone de Beauvoir είναι Pour une morale de l'ambiguïté.
Η λέξη «l`ambiguïté» προέρχεται από το λατινικό ambiguus, που σημαίνει «διφορούμενος». Στη φιλοσοφία και ειδικά στο έργο της Simone de Beauvoir Pour une morale de l'ambiguïté, η ασάφεια (ambiguïté) αναφέρεται στην ανθρώπινη κατάσταση, ως μη απόλυτα καθορισμένη, γεμάτη αντιφάσεις και ελευθερία.
Φύλο, Ταυτότητα και Αφήγηση
Στο The Second Sex (1949), η Beauvoir καταδεικνύει τη λογοτεχνία ως μέσο αποδόμησης των κοινωνικών κατασκευών του φύλου. Μέσα από τη γυναικεία φωνή και εμπειρία, η λογοτεχνία αποκαλύπτει την ιστορική και πολιτισμική συνθήκη της ταυτότητας.
Αργότερα γράφει το Απομνημονεύματα μιας φρόνιμης κόρης (1958) μια αυτοβιογραφία που φωτίζει την παιδική και νεανική της ηλικία.
Πολιτική Παρέμβαση και Ηθική
Τα μυθιστορήματα της Beauvoir, όπως Les Mandarins, λειτουργούν ως αφηγηματικά πεδία για την ανάλυση ηθικών διλημμάτων και πολιτικών συνθηκών. Σε αυτά η λογοτεχνία γίνεται εργαλείο κριτικής του κοινωνικού πλαισίου και πρόκλησης προς μετασχηματισμό.
Οι Μανδαρίνοι (1954) είναι ένα μυθιστόρημα που κέρδισε το Prix Goncourt και απεικονίζει τη ζωή των διανοουμένων μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Τρόπος γραφής
Αμφισβήτηση και αποδοχή
«L’homme est le Sujet, la femme est l’Autre.»
(Ο άνδρας είναι το Υποκείμενο, η γυναίκα είναι ο Άλλος.)
Η λογοτεχνία της Beauvoir, παρουσιάζεται ως πράξη φιλοσοφική, πολιτική και ανθρωπιστική και θεωρούσε ότι η ελευθερία είναι «καταστασιακή» και εξαρτάται από το πλαίσιο μέσα στο οποίο ζει κάποιος. Συνεπώς το λογοτεχνικό της έργο δημιουργήθηκε σε ένα τέτοιο πλαίσιο και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν σύνολο για να γίνει αντιληπτό και να μην παρερμηνευτεί.
Η συνολική θεώρηση του έργου της Σιμόν ντε Μποβουάρ αποκαλύπτει μια συνεκτική και ριζοσπαστική σκέψη που διατρέχει φιλοσοφία, λογοτεχνία, αυτοβιογραφία και πολιτική ανάλυση.
Δεν πρόκειται για αποσπασματική παραγωγή, αλλά για ένα ενιαίο σώμα έργου που εξελίσσεται και συνομιλεί με τις ιστορικές και προσωπικές συνθήκες της εποχής της.
Κεντρικοί άξονες του έργου της
Υπαρξισμός: Επηρεασμένη από τον Σαρτρ, η Μποβουάρ αναπτύσσει μια ηθική της ελευθερίας και της ευθύνης. Στο Ηθική της Ασάφειας (1947), προτείνει ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι ανοιχτή και ασαφής, και η ηθική πρέπει να βασίζεται στην ελευθερία του άλλου.
Φεμινισμός: Το Δεύτερο Φύλο (1949) είναι τομή στην ιστορία της σκέψης. Αναλύει πώς η γυναίκα έχει κατασκευαστεί ως «Άλλο» μέσα από τη φιλοσοφία, τη μυθολογία, τη βιολογία και την κοινωνία. Η φράση «δεν γεννιόμαστε γυναίκες, γινόμαστε» συνοψίζει την κριτική της στην ουσιοκρατία.
Αυτοβιογραφία ως φιλοσοφία: Μέσα από τις Αναμνήσεις μιας καθωσπρέπει κόρης (1958), Η ηλικία της ωριμότητας (1960), Η δύναμη των πραγμάτων (1963) κ.ά., η Μποβουάρ εξερευνά την ταυτότητα, τη μνήμη και την ιστορία ως φιλοσοφικά πεδία.
Λογοτεχνία με φιλοσοφική στόχευση: Τα μυθιστορήματά της (Οι Μανδαρίνοι, Όλοι οι άνθρωποι είναι θνητοί, Το αίμα των άλλων) δεν είναι απλώς αφηγήσεις — είναι στοχασμοί πάνω στην ελευθερία, την πολιτική στράτευση και την ηθική.
Γήρας και θνητότητα: Στο Το γήρας (1970) και Ένας πολύ γλυκός θάνατος (1964), εξετάζει την κοινωνική περιθωριοποίηση των ηλικιωμένων και την εμπειρία του θανάτου, με βαθιά ανθρωπιστική ματιά.
Ενότητα και εξέλιξη
Το έργο της Μποβουάρ δεν είναι απλώς πολυθεματικό — είναι διαλογικό. Κάθε βιβλίο συνομιλεί με τα προηγούμενα και τα επόμενα, δημιουργώντας ένα ενιαίο φιλοσοφικό και λογοτεχνικό σύνολο.
Η ζωή της γίνεται υλικό σκέψης, και η σκέψη της γίνεται πράξη μέσα από τη δημόσια παρέμβαση και τη συγγραφή.
Από την υπαρξιστική ηθική στην πολιτική στράτευση και από τη φεμινιστική θεωρία στην προσωπική μαρτυρία, η Μποβουάρ οικοδομεί ένα έργο που δεν χωρίζεται σε κατηγορίες, αλλά λειτουργεί ως συνεχής αναζήτηση νοήματος και ελευθερίας.
Στο έργο της Ηθική της Ασάφειας (1947), γράφει ότι η επιστήμη αποτυγχάνει όταν προσπαθεί να κατακτήσει την «ουσία» του κόσμου, αλλά βρίσκει την αλήθεια της όταν λειτουργεί ως ελεύθερη δέσμευση της σκέψης που επιδιώκει συνεχώς νέες ανακαλύψεις.
Τι πίστευε για την επιστήμη:
Την έβλεπε ως ανθρώπινη δραστηριότητα, όχι ως ουδέτερη ή υπερβατική.
Τόνιζε ότι η επιστήμη πρέπει να αναγνωρίζει την ασάφεια και την αβεβαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Χρησιμοποιούσε παραδείγματα από την επιστήμη για να δείξει πώς η ανθρώπινη ελευθερία και η γνώση είναι συγκυριακές και ανοιχτές.
Στο Pyrrhus et Cinéas (1944), αναφέρει ότι η επιστήμη δημιουργεί «νέες καταστάσεις» για την ανθρωπότητα, και ότι η γνώση είναι πάντα ενεργή πράξη ελευθερίας, όχι κατοχή μιας απόλυτης αλήθειας.
Με λίγα λόγια, η Μποβουάρ σεβόταν την επιστήμη, αλλά την ενέτασσε στο πλαίσιο της υπαρξιακής φιλοσοφίας: ως μια προσπάθεια του ανθρώπου να δώσει νόημα στον κόσμο, όχι να τον κατακτήσει.
'Όπως έγραψα και στην εισαγωγή το άρθρο αυτό διερευνά τη θεώρηση της λογοτεχνίας μέσα από τα δικά της γραπτά και σκοπός του είναι να βοηθήσει τον αναγνώστη να αποκτήσει μια συνοπτική εικόνα δίχως να εξετάζει τις φιλοσοφικές αναλύσεις.
Αν ενδιαφέρεται κάποιος να μελετήσει επιπλέον παρακάτω υπάρχει η βιβλιογραφία και κάποιοι σύνδεσμοι.
Βιβλία
1943 | L’Invitée | Η Καλεσμένη | Μυθιστόρημα εμπνευσμένο από τη σχέση της με τον Σαρτρ, για την ελευθερία και τη ζήλια. |
1944 | Pyrrhus et Cinéas | Πύρρος και Κινέας | Φιλοσοφικό δοκίμιο για την ανθρώπινη δράση και την ηθική επιλογή. |
1945 | Le Sang des autres | Το Αίμα των Άλλων | Μυθιστόρημα για την ευθύνη και την πολιτική στράτευση στον πόλεμο. |
1946 | Tous les hommes sont mortels | Όλοι οι Άνθρωποι Είναι Θνητοί | Αλληγορία για την αθανασία και το νόημα της ζωής. |
1947 | Pour une morale de l’ambiguïté | Για μια Ηθική της Αμφισημίας | Υπαρξιστική ηθική βασισμένη στην ελευθερία και την αβεβαιότητα. |
1949 | Le Deuxième Sexe | Το Δεύτερο Φύλο | Φεμινιστικό δοκίμιο για την κοινωνική κατασκευή της γυναικείας ταυτότητας. |
1954 | Les Mandarins | Οι Μανδαρίνοι | Μυθιστόρημα για τη γαλλική διανόηση μετά τον πόλεμο (βραβείο Prix Goncourt). |
1955 | Privilèges | Προνόμια | Δοκίμιο για κοινωνικά και πολιτικά προνόμια. |
1957 | La Longue Marche | Η Μεγάλη Πορεία | Ρεπορτάζ από την Κίνα με πολιτικές παρατηρήσεις. |
1958 | Mémoires d’une jeune fille rangée | Αναμνήσεις μιας Καθωσπρέπει Κόρης | Πρώτος τόμος αυτοβιογραφίας. |
1960 | La Force de l’âge | Η Δύναμη της Ζωής | Δεύτερος τόμος αυτοβιογραφίας. |
1963 | La Force des choses | Η Δύναμη των Πραγμάτων | Τρίτος τόμος αυτοβιογραφίας. |
1964 | Une mort très douce | Ένας Πολύ Γλυκός Θάνατος | Μαρτυρία για τον θάνατο της μητέρας της. |
1966 | Les Belles Images | Οι Όμορφες Εικόνες | Μυθιστόρημα για τη γυναικεία ταυτότητα και την κοινωνική υποκρισία. |
1967 | La Femme rompue | Η Γυναίκα Που Ράγισε | Τρεις νουβέλες για γυναίκες σε κρίση. |
1970 | La Vieillesse | Τα Γηρατειά | Κοινωνιολογική ανάλυση για την περιθωριοποίηση των ηλικιωμένων. |
1972 | Tout compte fait | Όσα Είπαμε κι Όσα Κάναμε | Τέταρτος τόμος αυτοβιογραφίας. |
1972 | Faut-il brûler Sade ? | Πρέπει να Καεί ο Σαντ; | Δοκίμιο για τον Μαρκήσιο ντε Σαντ και την ελευθερία. |
1979 | Quand prime le spirituel | Όταν Υπερισχύει το Πνευματικό | Νουβέλες από τα νεανικά της χρόνια. |
1981 | La Cérémonie des adieux | Η Τελετή του Αποχαιρετισμού | Μαρτυρία για τα τελευταία χρόνια του Σαρτρ. |
Βιβλιογραφία
Beauvoir, S. (1954). Les Mandarins.
Kruks, S. (2012). Simone de Beauvoir and the Politics of Ambiguity.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου