Η Περιβαλλοντική Φιλοσοφία και η Ηθική της διαχείρισης Πόρων
Η οικολογική φιλοσοφία δεν είναι απλώς μια επιστημονική προσέγγιση του περιβάλλοντος, αλλά μια βαθιά ανθρωποκεντρική και ηθική θεώρηση της σχέσης μας με τη φύση.
Από τον Πυθαγόρα και τον Ορφισμό έως τη βαθιά οικολογία του 20ού αιώνα, η διαχείριση των φυσικών πόρων εγείρει κρίσιμα ηθικά ερωτήματα πέρα από τα πρακτικά ζητήματα που προκύπτουν καθώς η κακή διαχείριση των φυσικών πόρων δεν είναι ένα τωρινό φαινόμενο αλλά ένα φαινόμενο που βρίσκεται παγκόσμια σε έξαρση.
Ορφισμός
Πλάτων
Αριστοτέλης
Επίκουρος
Στωικοί αρχαίας Ελλάδας
Οι αξίες των Αρχαίων Ελλήνων σε σχέση με τη φύση
Οι Αρχαίοι Έλληνες αντιμετώπιζαν τη φύση με βαθύ σεβασμό και φιλοσοφική ενσυναίσθηση. Μέσα από τη μυθολογία και τη φιλοσοφία τους, ανέδειξαν αξίες που παραμένουν επίκαιρες και ουσιαστικές για τη σύγχρονη οικολογική κρίση.
Μυθολογία και Φύση
Το μέτρο: Η ισορροπία στη σχέση ανθρώπου-φύσης θεωρούνταν απαραίτητη για την αρμονική συνύπαρξη.
Η ύβρις: Η υπέρβαση των φυσικών ορίων οδηγούσε σε τιμωρία, δείχνοντας την ιερότητα της φύσης.
Η αρμονία: Αντιπροσώπευε την ισορροπία δυνάμεων και την επικοινωνία με το θείο.
Προσωκρατικοί Φιλόσοφοι
Εστίασαν στην επιστημονική διερεύνηση της φύσης.
Πίστευαν στην κοσμική δικαιοσύνη που ρυθμίζει τις αντιμαχόμενες δυνάμεις.
Ανέδειξαν την αρμονία των στοιχείων ως θεμέλιο της φυσικής τάξης.
Στωικοί Φιλόσοφοι
Προέβαλαν την ηθική, τη λογική και την εναρμόνιση με τη φύση ως υπέρτατες αξίες.
Υποστήριξαν την αδιαφορία για τα υλικά αγαθά και την εσωτερική ελευθερία.
Οραματίστηκαν μια κοινωνία βασισμένη στην αρετή, την ισότητα και την αλληλεγγύη.
Σύγχρονη Αντανάκλαση
Οι Αρχαίοι Έλληνες προέβλεψαν τις συνέπειες της απληστίας και της απομάκρυνσης από τη φύση.
Η λύση στα οικολογικά προβλήματα δεν είναι μόνο τεχνολογική αλλά παιδευτική και φιλοσοφική.
Προτείνεται μια μη καταναλωτική κοινωνία με λιγότερη ύλη και περισσότερη συνείδηση.
Οι Αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι καθώς είχαν αντίληψη του λόγου της αλήθειας θα πρότειναν τη δημιουργία μιας κοινωνίας μη υπερκαταναλωτικής, με περισσότερη ευσυνειδησία.
Υπαρξιστική Προσέγγιση
Οι υπαρξιστές, όπως ο Χάιντεγγερ και ο Σαρτρ, εστιάζουν στην αυθεντική στάση απέναντι στην ύπαρξη. Η φύση δεν είναι αντικείμενο εκμετάλλευσης αλλά μέρος της ανθρώπινης εμπειρίας.
Η καταστροφή της φύσης είναι υπαρξιακή αλλοτρίωση.
Σύγχρονη Οικολογική Φιλοσοφία
Βαθιά Οικολογία
Η βαθιά οικολογία (Arne Naess) προτείνει μια ριζική αναθεώρηση της σχέσης ανθρώπου-φύσης:
Η φύση έχει εγγενή αξία ανεξάρτητα από τη χρησιμότητά της.Προτείνεται μείωση ανθρώπινου πληθυσμού για ενίσχυση της βιοποικιλότητας.
Ολιστική προσέγγιση: η ποιότητα ζωής υπερέχει του καταναλωτισμού.
Η τεχνολογία δεν είναι η λύση αν δεν αλλάξουν οι ιδεολογικές βάσεις της κοινωνίας.
Κοινωνική Οικολογία – Murray Bookchin
Μια πρόταση επαναπροσδιορισμού του σύγχρονου πολιτισμού.
Η οικολογική κρίση είναι απόρροια κοινωνικών ιεραρχιών και εξουσίας:
Απαιτείται κοινωνικός μετασχηματισμός προς αποκεντρωμένες κοινότητες και άμεση δημοκρατία.Ο άνθρωπος είναι μέρος της φύσης και όχι κυρίαρχός της.
Θεωρείται «ρηχή» από υποστηρικτές της βαθιάς οικολογίας.
Εστιάζει περισσότερο στην κοινωνία παρά στην σχέση με τη φύση.
Οικοφεμινισμός
Κεντρική ιδέα: Η καταπίεση της φύσης και των γυναικών είναι αλληλένδετες.
Ενίσχυση της φροντίδας, της ενσυναίσθησης και της μη βίαιης σχέσης με τη φύση.Αναγνώριση της συμβολής των γυναικών στην οικολογική δράση.
Διαφορετικές τάσεις: σοσιαλιστικός, πνευματικός, κριτικός οικοφεμινισμός.
Θεωρία | Εστίαση | Προτεινόμενη δράση | Κριτική |
---|---|---|---|
Βαθιά Οικολογία | Πνευματική-οντολογική | Ριζική αλλαγή κοσμοθεωρίας | Αφηρημένη, αντι-ανθρωπιστική |
Οικοφεμινισμός | Φύλο & φύση | Φροντίδα, ισότητα, ενσυναίσθηση | Ουσιοκρατία, εσωτερικές διαφωνίες |
Κοινωνική Οικολογία | Κοινωνική δομή | Πολιτική μεταρρύθμιση, κοινοτισμός | Έλλειψη πνευματικής βάσης |
Κάποια συμπεράσματα
Η φιλοσοφία ενώνει την οικολογική σκέψη με την ηθική καθώς η διαχείριση των πόρων αφορά τον καθένα που έχει νόηση και συνείδηση αλλά δεν μπορεί να δώσει πρακτικές λύσεις σε ακραίες συνθήκες.
Ο άνθρωπος καθορίζεται από την συνειδητή του στάση και από το τι έχει στην καρδιά του.
Η κακή και άνιση διαχείριση παγκοσμίως έχει δημιουργήσει αντιδράσεις και «φιλοσοφικούς» διαλόγους αλλά ουσιαστικές λύσεις μπορούν να δοθούν μόνο σε καθεστώς παγκόσμιας ειρήνης και συνεννόησης.
Οι πόλεμοι και οι ανισότητες μπορούν να φέρουν μόνο την καταστροφή, την ερήμωση και όλα τα δεινά αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να φέρουν την ειρήνη και την συνεννόηση γιατί οι συμφωνίες που είναι αποτελέσματα εχθροπραξιών δεν είναι συμφωνίες ειρήνης αλλά αποτελέσματα εξαναγκασμών.
Μέριμνα καὶ ἐμπιστοσύνη εἰς τὸν Θεόν
25 Διὰ τοῦτο λέγω ὑμῖν, μὴ μεριμνᾶτε τῇ ψυχῇ ὑμῶν τί φάγητε καὶ τί πίητε,
μηδὲ τῷ σώματι ὑμῶν τί ἐνδύσησθε· οὐχὶ ἡ ψυχὴ πλεῖόν ἐστι τῆς τροφῆς
καὶ τὸ σῶμα τοῦ ἐνδύματος;
26 Ἐμβλέψατε εἰς τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ, ὅτι οὐ σπείρουσιν
οὐδὲ θερίζουσιν οὐδὲ συνάγουσιν εἰς ἀποθήκας,
καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος τρέφει αὐτά·
οὐχ ὑμεῖς μᾶλλον διαφέρετε αὐτῶν;
27 Τίς δὲ ἐξ ὑμῶν μεριμνῶν δύναται προσθεῖναι ἐπὶ τὴν ἡλικίαν αὐτοῦ πῆχυν ἕνα;
28 Καὶ περὶ ἐνδύματος τί μεριμνᾶτε; καταμάθετε τὰ κρίνα τοῦ ἀγροῦ πῶς αὐξάνει·
οὐ κοπιᾷ οὐδὲ νήθει·
29 λέγω δὲ ὑμῖν ὅτι οὐδὲ Σολομὼν ἐν πάσῃ τῇ δόξῃ αὐτοῦ περιεβάλετο ὡς ἓν τούτων.
30 Εἰ δὲ τὸν χόρτον τοῦ ἀγροῦ, σήμερον ὄντα καὶ αὔριον εἰς κλίβανον βαλλόμενον,
ὁ Θεὸς οὕτως ἀμφιέννυσιν, οὐ πολλῷ μᾶλλον ὑμᾶς, ὀλιγόπιστοι;
31 Μὴ οὖν μεριμνήσητε λέγοντες, τί φάγωμεν ἢ τί πίωμεν ἢ τί περιβαλώμεθα;
32 Πάντα γὰρ ταῦτα τὰ ἔθνη ἐπιζητεῖ· οἶδε γὰρ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος
ὅτι χρῄζετε τούτων ἁπάντων.
33 Ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ,
καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν.
34 Μὴ οὖν μεριμνήσητε εἰς τὴν αὔριον· ἡ γὰρ αὔριον μεριμνήσει τὰ ἑαυτῆς·
ἀρκετὸν τῇ ἡμέρᾳ ἡ κακία αὐτῆς.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Αρχαία και Κλασική Φιλοσοφία
Πλάτων, Τίμαιος, ΝόμοιΑριστοτέλης, Περί Ψυχής, Ηθικά Νικομάχεια
Πυθαγόρας – Δευτερογενείς πηγές: Porphyry, Iamblichus
Ορφικά Κείμενα – Ύμνοι, Θεογονία
Επίκουρος, Επιστολή προς Μενοικέα
Υπαρξισμός και Σύγχρονη Φιλοσοφία
Heidegger, Το Είναι και ο ΧρόνοςSartre, Η Υπαρξιστική Ηθική
Arne Naess, Ecology, Community and Lifestyle
Bookchin, The Ecology of Freedom, What is Social Ecology?
Ελληνική Βιβλιογραφία για Βαθιά Οικολογία
Παπαγιαννόπουλος Φίλιππος, Περιβαλλοντική Ηθική – Το Κίνημα της Βαθιάς Οικολογίας, ΕΜΠ διαθέσιμο σε PDFΕλληνική Βιβλιογραφία για Κοινωνική Οικολογία
Bookchin Murray, Τι είναι Κοινωνική Οικολογία, εκδ. Βιβλιοπέλαγος περιγραφή βιβλίουΚοντιζά & Φιλιππίδου, Κοινωνική Οικολογία: Άμεση Δημοκρατία, Κοινοτισμός και Οικολογία, ΑΠΘ πλήρης εργασία σε PDF
Wikipedia: Κοινωνική Οικολογία – Murray Bookchin
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου