Καλλιτεχνικά Κινήματα (1800–σήμερα)
Χρονολογία | Κίνημα | Χαρακτηριστικά | Εκπρόσωποι |
---|---|---|---|
1800–1850 | Ρομαντισμός | Συναίσθημα, φύση, ηρωισμός | Delacroix, Turner |
1840–1880 | Ρεαλισμός | Καθημερινότητα, κοινωνική αλήθεια | Courbet, Millet |
1870–1890 | Ιμπρεσιονισμός | Φως, στιγμιαία εντύπωση | Monet, Renoir |
1880–1910 | Μετα-Ιμπρεσιονισμός | Υποκειμενικότητα, δομή | Van Gogh, Cézanne |
1890–1910 | Art Nouveau | Οργανικές φόρμες, διακόσμηση | Klimt, Gaudí |
1905–1910 | Φωβισμός | Έντονα χρώματα, απλοποίηση | Matisse |
1907–1914 | Κυβισμός | Γεωμετρία, πολλαπλές οπτικές | Picasso, Braque |
1916–1924 | Νταντά | Αντι-τέχνη, ειρωνεία | Duchamp |
1920–1940 | Σουρεαλισμός | Όνειρα, ασυνείδητο | Dalí, Magritte |
1940–1960 | Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός | Χειρονομιακή ζωγραφική | Pollock, Rothko |
1950–1970 | Ποπ Αρτ | Μαζική κουλτούρα | Warhol, Lichtenstein |
1960–1980 | Μινιμαλισμός | Απλότητα, γεωμετρία | Judd, Stella |
1970–σήμερα | Σύγχρονη Τέχνη | Εγκαταστάσεις, performance | Abramović, Ai Weiwei |
Καλλιτεχνικά Κινήματα (1940–1980)
Κίνημα | Περίοδος | Χαρακτηριστικά | Καλλιτέχνες |
---|---|---|---|
Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός | 1940s– 1950s | Έμφαση στη χειρονομιακή ζωγραφική, συναισθηματική έκφραση, μη αναπαραστατική μορφή | Jackson Pollock, Willem de Kooning |
Ζωγραφική Χρωματικού Πεδίου | 1950s– 1960s | Μεγάλες επιφάνειες καθαρού χρώματος, αίσθηση απεραντοσύνης και πνευματικότητας | Mark Rothko, Barnett Newman |
Νεο-Νταντά | 1950s– 1960s | Αντίδραση στην εμπορευματοποίηση της τέχνης, χρήση αντικειμένων καθημερινότητας | Robert Rauschenberg, Jasper Johns |
Ποπ Αρτ | 1950s– 1970s | Εμπνευσμένο από την ποπ κουλτούρα, κόμικς, διαφήμιση, καταναλωτισμό | Andy Warhol, Roy Lichtenstein |
Οπ Αρτ | 1960s | Οπτικές ψευδαισθήσεις, γεωμετρικά μοτίβα, κίνηση μέσω στατικής εικόνας | Bridget Riley, Victor Vasarely |
Μινιμαλισμός | 1960s– 1970s | Αφαίρεση, γεωμετρία, επανάληψη, ουδετερότητα, εστίαση στο υλικό | Donald Judd, Dan Flavin |
Εννοιολογική Τέχνη | 1960s– 1970s | Η ιδέα υπερισχύει του αντικειμένου, χρήση κειμένου, οδηγίες, τεκμηρίωση | Sol LeWitt, Joseph Kosuth |
Μετα-Μινιμαλισμός | 1970s | Συναισθηματική και οργανική προσέγγιση του μινιμαλισμού, χρήση μαλακών υλικών | Eva Hesse, Richard Serra |
Τέχνη της Παράστασης (Performance Art) | 1960s– 1980s | Το σώμα ως μέσο έκφρασης, ζωντανή δράση, συχνά πολιτικό ή φεμινιστικό περιεχόμενο | Marina Abramović, Chris Burden |
Νεο-Εξπρεσιονισμός | Late 1970s–1980s | Επιστροφή στη ζωγραφική, έντονα χρώματα, προσωπική εικονογραφία | Jean-Michel Basquiat, Anselm Kiefer |
Χρονολόγιο Καλλιτεχνικών Κινημάτων (1940–1980)
1940s
Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός → Αναπτύσσεται κυρίως στη Νέα Υόρκη μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. → Πρώτο αμερικανικό κίνημα με παγκόσμια επιρροή.
1950s
Ζωγραφική Χρωματικού Πεδίου → Εξέλιξη του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού με έμφαση στο χρώμα και την απλότητα.
Νεο-Νταντά → Αντίδραση στην εκφραστικότητα του εξπρεσιονισμού. → Χρήση αντικειμένων και εικόνων από την καθημερινότητα.
1960s
Ποπ Αρτ → Ανάδειξη της ποπ κουλτούρας ως θεματολογία. → Κριτική στον καταναλωτισμό και στα ΜΜΕ.
Οπ Αρτ → Πειραματισμός με την οπτική αντίληψη και τις ψευδαισθήσεις.
Μινιμαλισμός → Αφαίρεση και γεωμετρική καθαρότητα. → Αντίδραση στην υπερβολή του εξπρεσιονισμού.
Εννοιολογική Τέχνη → Η ιδέα υπερισχύει του αισθητικού αποτελέσματος. → Συχνά δεν υπάρχει φυσικό έργο.
1970s
Μετα-Μινιμαλισμός → Πιο οργανική και συναισθηματική προσέγγιση του μινιμαλισμού. → Χρήση νέων υλικών (λάτεξ, ύφασμα).
Τέχνη της Παράστασης (Performance Art) → Το σώμα ως μέσο έκφρασης. → Συχνά φεμινιστική ή πολιτική.
Εννοιολογική Τέχνη (συνεχίζεται) → Ενίσχυση της θεωρητικής διάστασης της τέχνης.
1970s–1980s
Νεο-Εξπρεσιονισμός → Επιστροφή στη ζωγραφική με έντονη χειρονομία και προσωπική εικονογραφία. → Αντίδραση στην ψυχρότητα του μινιμαλισμού και της εννοιολογικής τέχνης.
Νεοελληνικά Καλλιτεχνικά Κινήματα
Κίνημα | Περίοδος | Εκπρόσωποι | Έργα |
---|---|---|---|
Ρομαντισμός | 19ος αιώνας | Νικηφόρος Λύτρας, Νικόλαος Γύζης | «Το Ψάρεμα», «Η Ευγνωμονούσα Ελλάς» |
Ακαδημαϊσμός | 19ος–20ός αιώνας | Κωνσταντίνος Παρθένης, Ιακωβίδης | «Τοπίο στην Κηφισιά» |
Μοντερνισμός | 1920–1950 | Νίκος Εγγονόπουλος, Κωνσταντίνος Παρθένης | «Το Παιχνίδι των Μάγων» |
Γενιά του '30 | 1930–1950 | Γιάννης Τσαρούχης, Χατζηκυριάκος-Γκίκας | «Μορφές», «Ο Στρατιώτης» |
Νεορομαντισμός / Προδρομική Μοντέρνα Γλυπτική | Τέλη 19ου–αρχές 20ού αιώνα | Γιανούλης Χαλεπάς | «Η Κοιμωμένη» (1878), «Σάτυρος και Έρωτας» |
Σύγχρονη τέχνη | 1950–σήμερα | Γιάννης Κουνέλλης, Αλέκος Φασιανός | «Προσωπικό Τοπίο», «Πολεμιστές» |
Παραδείγματα Έργων με Χρονολογίες
Κίνημα | Έργο | Καλλιτέχνης | Χρονολογία |
---|---|---|---|
Αναγέννηση | Η Γέννηση της Αφροδίτης | Botticelli | περ. 1485 |
Ρομαντισμός | Η Ελευθερία οδηγεί τον λαό | Delacroix | 1830 |
Ιμπρεσιονισμός | Εντύπωση, Ανατολή του Ήλιου | Monet | 1872 |
Μετα-Ιμπρεσιονισμός | Η Έναστρη Νύχτα | Van Gogh | 1889 |
Σουρεαλισμός | Η Επιμονή της Μνήμης | Dalí | 1931 |
Ποπ Αρτ | Marilyn Diptych | Warhol | 1962 |
Μινιμαλισμός | Untitled (Stack) | Judd | 1967 |
Ελληνικός Μοντερνισμός | Το Παιχνίδι των Μάγων | Εγγονόπουλος | 1938 |
Σύγχρονη Τέχνη | Προσωπικό Τοπίο | Κουνέλλης | 1970s |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.