Δεν είπες λέξη —
μα η λύρα σου μιλάει
σαν αναστεναγμός.
Sahpo_embrassant_sa_lyre-Jules_Elie_Delaunay
«Adamaston — Ποίησις και Λόγος σμιλεμένος από λέξεις και σιωπή. Εμπνευσμένο από την πνευματική ισχύ και το ακατάλυτο διαμάντι. Χαϊκού, φιλοσοφία, μινιμαλισμός και στοχασμός. «ειρήνη υμίν».
Δεν είπες λέξη —
μα η λύρα σου μιλάει
σαν αναστεναγμός.
Sahpo_embrassant_sa_lyre-Jules_Elie_Delaunay
Μια διαδραστική συλλογή ποιημάτων και θεματικών
Ο Άγγελος Σικελιανός (1884-1951) υπήρξε ένας από τους κορυφαίους Έλληνες ποιητές του 20ού αιώνα, με ένα έργο που διαπνέεται από έντονο λυρισμό, μυστικισμό και μια βαθιά σύνδεση με την αρχαία ελληνική παράδοση και τη φύση. Το όραμά του για την "Δελφική Ιδέα" - μια πνευματική αναγέννηση βασισμένη στις αρχές της αρμονίας, της οικουμενικότητας και της σύνδεσης ανθρώπου-φύσης - αποτελεί κεντρικό πυλώνα της φιλοσοφίας του.
Η ποίησή του είναι πλούσια σε συμβολισμούς, αρχέτυπα και μια γλώσσα που συχνά αγγίζει τα όρια του ύμνου. Εξερευνά θέματα όπως η φύση, η θρησκεία, ο έρωτας, ο θάνατος, η ιστορία και η αναζήτηση της ανθρώπινης ταυτότητας.
Κάντε κλικ στον τίτλο κάθε ποιήματος για να διαβάσετε και φροντίστε να έχετε την ανάρτηση ανοιχτή στο δικό της παράθυρο για να είναι οι τίτλοι ενεργοί.
Ένα από τα πιο εμβληματικά ποιήματα του Σικελιανού, από τη συλλογή "Πρόλογος στη Ζωή". Εξερευνά τη σύνδεση του ανθρώπου με τη φύση, την αρχαία ελληνική παράδοση και την αναζήτηση της πνευματικής φώτισης.
Δεν είναι η ψυχή μου ένα φανάρι που το κρατάει κανείς στο χέρι, κι ούτε κι ένα καράβι που αρμενίζει μες στο πέλαγος. Είναι ένα δέντρο που απλώνει τις ρίζες του βαθιά στη γη, κι απ' τους κλώνους του απλώνεται ως τον ουρανό. Είναι ένα ποτάμι που κυλάει μέσα απ' τα βουνά και τις πεδιάδες, κι απ' τις πηγές του φτάνει ως τη θάλασσα. Είναι ένας δρόμος που οδηγεί από το σκοτάδι στο φως, κι απ' την άγνοια στη γνώση. Είναι η Ιερά Οδός.
Ένα βαθιά θρησκευτικό και υπαρξιακό ποίημα, όπου ο Σικελιανός εξερευνά τη σχέση του ανθρώπου με το θείο, τη μητρότητα και την πνευματική αναζήτηση. Ανήκει στην περίοδο των "Λυρικών Βίων".
Μήτηρ Θεού, που 'χεις τη γη στα σπλάχνα σου κλεισμένη, και τον ουρανό στα μάτια σου, και τον άνθρωπο στην ψυχή σου. Μήτηρ Θεού, που 'χεις τη ζωή στα χέρια σου κρατημένη, και τον θάνατο στα πόδια σου, κι την αιωνιότητα στην καρδιά σου. Μήτηρ Θεού, που 'χεις την αγάπη στο αίμα σου χυμένη, και τον πόνο στα χείλη σου, κι την ελπίδα στην ψυχή σου.
Αντικατοπτρίζει την "Δελφική Ιδέα" του Σικελιανού, ένα όραμα για την πνευματική αναγέννηση του κόσμου μέσω της σύνδεσης με τις αρχαίες ελληνικές αξίες, την αρμονία και την οικουμενικότητα. Ένα ποίημα με έντονο φιλοσοφικό και μυστικιστικό χαρακτήρα.
Ω, Δελφοί, φως του κόσμου, πηγή της σοφίας, καρδιά της γης. Ω, Δελφοί, όπου ο Απόλλων μιλάει στους ανθρώπους, κι η Μούσα τραγουδάει στον ουρανό. Ω, Δελφοί, όπου η ψυχή βρίσκει την αλήθεια, κι ο νους τη γνώση, κι η καρδιά την αγάπη. Ω, Δελφοί, όπου ο άνθρωπος γίνεται Θεός, κι ο Θεός άνθρωπος, κι η ζωή αιωνιότητα.
Ένα από τα πιο γνωστά και αγαπημένα ποιήματα του Σικελιανού, που περιγράφει έναν άνθρωπο με ελαφριά σκιά, δηλαδή έναν άνθρωπο που είναι τόσο συνδεδεμένος με τη φύση και το πνεύμα, που η ύπαρξή του μοιάζει σχεδόν άυλη και συμβολίζει την αρμονία με το περιβάλλον και την υπέρβαση του υλικού.
Αλαφροΐσκιωτος περνάει ο άνθρωπος απ' τη ζωή, με μια σκιά που δεν τον βαραίνει, με μια ψυχή που δεν τον δεσμεύει. Αλαφροΐσκιωτος περνάει απ' τον κόσμο, με μια καρδιά που αγαπάει, με ένα πνεύμα που φωτίζει. Αλαφροΐσκιωτος περνάει απ' τον χρόνο, με μια ελπίδα που δεν σβήνει, με μια πίστη που δεν λυγίζει.
Ένα από τα αγαπημένα ποιήματα του Σικελιανού.
Στὸ ρόδινα μάκαριο φῶς,νά με, ἀνεβαίνω τῆς αὐγῆς, μὲ σηκωμένα χέρια, ἡ θεία γαλήνη μὲ καλεῖ τοῦ πέλαου, ἔτσι γιὰ νὰ βγῶ πρὸς τὰ γαλάζια αἰθέρια· μὰ ὢ ἄξαφνες πνοὲς τῆς γῆς ποὺ μὲς στὰ στήθια μου χυμᾶν κι ἀκέρια με κλονίζουν! Ὦ Δία, τὸ πέλαγο εἶν᾿ βαρὺ καὶ τὰ λυτά μου τὰ μαλλιὰ σὰ πέτρες μὲ βυθίζουν! Αὖρες τρεχάτε -ὦ Κυμοθόη, ὦ Γλαύκη,- ἐλᾶτε πιάστε μου τὰ χέρια ἀπ᾿ τὴ μασκάλη. Δὲ πρόσμενα ἔτσι μονομιᾶς παραδομένη νὰ βρεθῶ μὲς στοῦ Ἥλιου τὴν ἀγκάλη...
(ἀπὸ τὸν Λυρικὸ Βίο, B´, Ἴκαρος 1966)
Γιατὶ βαθιά μου δόξασα καὶ πίστεψα τὴ γῆ καὶ στὴ φυγὴ δὲν ἅπλωσα τὰ μυστικὰ φτερά μου, μὰ ὁλάκερον ἐρίζωσα τὸ νοῦ μου στὴ σιγή, νὰ ποὺ καὶ πάλι ἀναπηδᾶ στὴ δίψα μου ἡ πηγή, πηγὴ ζωῆς, χορευτικὴ πηγή, πηγὴ χαρά μου... Γιατὶ ποτὲ δὲ λόγιασα τὸ πότε καὶ τὸ πῶς, μὰ ἐβύθισα τὴ σκέψη μου μέσα στὴν πάσαν ὥρα, σὰ μέσα της νὰ κρύβονταν ὁ ἀμέτρητος σκοπός, νὰ τώρα πού, ἡ καλοκαιριὰ τριγύρα μου εἴτε μπόρα, λάμπ᾿ ἡ στιγμὴ ὁλοστρόγγυλη στὸ νοῦ μου σὰν ὀπώρα, βρέχει ἀπ᾿ τὰ βάθη τ᾿ οὐρανοῦ καὶ μέσα μου ὁ καρπός!... Γιατὶ δὲν εἶπα: «ἐδῶ ἡ ζωὴ ἀρχίζει, ἐδῶ τελειώνει...» μὰ «ἂν εἶν᾿ ἡ μέρα βροχερή, σέρνει πιὸ πλούσιο φῶς... μὰ κι ὁ σεισμὸς βαθύτερη τὴ χτίση θεμελιώνει, τὶ ὁ ζωντανὸς παλμὸς τῆς γῆς ποὺ πλάθει εἶναι κρυφός...» νὰ πού, ὅ,τι στάθη ἐφήμερο, σὰ σύγνεφο ἀναλιώνει, νὰ ποὺ ὁ μέγας Θάνατος μοῦ γίνηκε ἀδερφός!...
Ἄγγελος Σικελιανός
Καταμεσὶς ἀνέμου ἡ τρεχαντήρα, μὲ τὰ πανιά της τόξα τεντωμένα, τοῦ διακιοῦ τὴ στερνὴν ἐπῆρε γύρα στὰ γαλανὰ βουνὰ τὰ γυμνωμένα... Κι ὁ αἰθεροδρόμος βόγγος ποὺ ῾πλημμύρα στὰ ξάρτια, στὰ πρυμνήσια, στὴν ἀντένα -δελφίνια παρατρέχαν ὁλοένα- τὴν ἔκρουε μὲς στὸ κύμα, ὁλόρτη λύρα! Δίκοπη σπάθα ξέσκιζε ἡ καρίνα... Κι ὁ ἀφρὸς στὴ πρύμνα, χώριος σὲ δυὸ κρίνα, τῶν σταλιῶν ἀνατίναζε τὸ σεῖστρο... Σὰν μ᾿ ἕνα «λάσκα!» -ὁ ἥλιος μεσουράνει- στῶν Σαλώνων ἐμπῆκε τὸ λιμάνι μὲ τὸν καταμεσήμερον μαΐστρο!
Ἄγγελος Σικελιανός
Ὄχι, δὲν εἶναι χίμαιρα νὰ καβαλᾶμε τὸ ὄνειρο τὴ θείαν ἐτούτη μέρα ποῦ ὅλα, ὁρατὰ καὶ ἀόρατα, κι ἐμεῖς κι οἱ ἥρωες καὶ οἱ θεοὶ στὴν ἴδια ὁρμᾶμε μέσα αἰώνια σφαίρα
Οι τελευταίοι στίχοι
Τὸ Ῥόδο, ὦ Νύχτα, τοῦτο τὸ Ὀρφικό, Τῆς πιὸ κρυφῆς φροντίδας μας τὸ θρέμα, Τ᾿ ὁρκιζόμαστε, πάνω ἀπὸ ναούς, Νὰ τὸ ποτίσουμε ὅλο μας τὸ γαῖμα, Γιὰ νὰ τὸ δώσουμε αὔριο στοὺς λαούς. Νύχτα, μητέρα τῶν θεῶν καὶ τῶν ἀνθρώπων, Ὁ Ὅρκος ἐτοῦτος ἤτανε κρυφὸς Βαθιά μας καὶ βαθιά Σου ἀλλ᾿ ὡς τὸ χνάρι Τὸ πρῶτο του ἁλαφρόγραψεν ἡ χάρη Τοῦ Ἀρματωμένου τοῦ Ἔρωτα, ἅγια θάρρη, Γιομίζει ἀργά, σιγά, σὰν τὸ φεγγάρι, Ὅλος του ὁ μαῦρος κύκλος ἀπὸ φῶς!
...
Κάτου ζευγάρια ἀλάτρευαν τ᾿ ἄτια τ᾿ ἀνεμόποδα, στ᾿ ἁλώνι ἀπὸ τὸ πέταλο καὶ τὸ στουρνάρι εὐώδα, σπιθοβολώντας ἔλαμπαν, οἱ ἀθημωνιὲς ἐβάραιναν, νὰ ξαναμποῦνε πάλευαν στοὺς σβώλους τὰ σκουλήκια. Ἀνακοχλάαν στὶς ἐλιὲς μιὰ βράση τὰ τζιτζίκια, τὸ λυγερὸν ἀγέρι ἐσήμαινε αἰθερόηχον, ψηλὰ τὸ μεσημέρι, στὶς λαγκαδιὲς ἐσειόντανε σὰν ποταμὸς ἡ φτέρη.
Το έργο του Άγγελου Σικελιανού διαπνέεται από συγκεκριμένες θεματικές που αποτελούν τους πυλώνες της ποιητικής και φιλοσοφικής του σκέψης. Εδώ, εξερευνούμε τις σημαντικότερες από αυτές.
1. Η Δελφική Ιδέα: Το κεντρικό όραμα του Σικελιανού για μια πνευματική αναγέννηση, βασισμένη στην αρχαία ελληνική σοφία, την αρμονία, την οικουμενικότητα και την ενότητα ανθρώπου-φύσης.
2. Φύση και Κοσμική Ενότητα: Η βαθιά σύνδεση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, το οποίο θεωρείται ζωντανός οργανισμός και πηγή πνευματικής έμπνευσης. Η φύση είναι καθρέφτης της ψυχής και δρόμος προς το θείο.
3. Θρησκευτικότητα και Μυστικισμός: Μια προσωπική, βιωματική προσέγγιση του θείου, πέρα από τα δόγματα. Αναζήτηση της υπέρβασης της ένωσης με το απόλυτο και του αρχέγονου πνεύματος.
4. Αρχαία Ελληνική Παράδοση: Η αναβίωση και η επανανοηματοδότηση αρχαίων μύθων, συμβόλων και φιλοσοφικών ιδεών, όχι ως απλή μίμηση, αλλά ως πηγή έμπνευσης για το παρόν και το μέλλον.
5. Ο Έρωτας και ο Θάνατος: Βασικές υπαρξιακές θεματικές που εξερευνώνται σε όλες τους τις διαστάσεις, συχνά με μια μεταφυσική προσέγγιση.
6. Η Ελληνικότητα: Μια βαθιά αγάπη και πίστη στην ελληνική ψυχή και κληρονομιά, όχι με στενά εθνικιστικούς όρους, αλλά ως οικουμενική αξία.
Σημαντικά γεγονότα από τη ζωή και το έργο του Άγγελου Σικελιανού.
1884: Γέννηση στη Λευκάδα.
1901: Εγγράφεται στη Νομική Σχολή Αθηνών, αλλά δεν ολοκληρώνει τις σπουδές του, αφοσιωμένος στην ποίηση.
1907: Γνωρίζει την Αμερικανίδα Εύα Πάλμερ, με την οποία παντρεύεται το 1908.
1909: Κυκλοφορεί η πρώτη του ποιητική συλλογή, "Αλαφροΐσκιωτος".
1914-1917: Δημοσιεύει τον "Πρόλογο στη Ζωή", ένα από τα σημαντικότερα έργα του.
1927-1932: Αναπτύσσει και υλοποιεί τη "Δελφική Ιδέα" με τις Δελφικές Εορτές, μια προσπάθεια πνευματικής και πολιτιστικής αναγέννησης.
1939-1946: Γράφει τους "Λυρικούς Βίους", μια σειρά από ποιητικά έργα με βαθιά υπαρξιακά και θρησκευτικά θέματα.
1940-1944: Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, αναπτύσσει έντονη πνευματική και κοινωνική δράση, εκφωνώντας τον "Λόγο του Ολυμπιακού Πνεύματος" στην κηδεία του Κωστή Παλαμά (1943).
1946: Προτείνεται για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας.
1951: Πεθαίνει στην Αθήνα.
Από τον Μεσαίωνα έως Σήμερα: Μια Διαδραστική Εξερεύνηση
Η ιστορία της ευρωπαϊκής φιλοσοφίας, μετά τον Μεσαίωνα, είναι ένας συναρπαστικός διάλογος ιδεών, που διαμορφώθηκε από τις κοινωνικές, επιστημονικές και πολιτικές εξελίξεις. Κάθε φιλοσοφικό κίνημα αντιπροσωπεύει μια νέα προσέγγιση στην κατανόηση της πραγματικότητας, της γνώσης, της ηθικής και της ανθρώπινης ύπαρξης, χτίζοντας πάνω σε προηγούμενες σκέψεις ή αντιδρώντας σε αυτές.
Αυτή η διαδραστική εξερεύνηση θα σας καθοδηγήσει στα σημαντικότερα φιλοσοφικά ρεύματα που διαμόρφωσαν τη σκέψη της Ευρώπης, από την Αναγέννηση μέχρι τη σύγχρονη εποχή.
Κάντε κλικ σε κάθε φιλοσοφικό κίνημα για να δείτε την περιγραφή του, τις βασικές του ιδέες/χαρακτηριστικά και τους σημαντικούς εκπροσώπους του και φροντίστε να έχετε την ανάρτηση ανοιχτή στο δικό της παράθυρο για να είναι οι τίτλοι ενεργοί.
Μετάβαση από τη μεσαιωνική θεοκεντρική σκέψη σε μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Αναβίωση του ενδιαφέροντος για την κλασική ελληνική και ρωμαϊκή φιλοσοφία, την ατομική αξία και τις ανθρώπινες δυνατότητες.
Φιλοσοφικό ρεύμα που υποστηρίζει ότι η λογική και η ενδοσκόπηση είναι οι κύριες πηγές γνώσης, ανεξάρτητα από την εμπειρία. Έμφαση στην καθαρή σκέψη και τις έμφυτες ιδέες.
Αντίθετο στον Ρασιοναλισμό, ο Εμπειρισμός υποστηρίζει ότι όλη η γνώση προέρχεται από την αισθητηριακή εμπειρία. Ο νους θεωρείται "tabula rasa" (άγραφος πίνακας) κατά τη γέννηση.
Πνευματικό και φιλοσοφικό κίνημα που έδωσε έμφαση στη λογική, την επιστήμη, την ατομική ελευθερία και την πρόοδο. Επιδίωξε τη βελτίωση της κοινωνίας μέσω της διάδοσης της γνώσης και της κριτικής σκέψης.
Φιλοσοφική σχολή που υποστηρίζει ότι η πραγματικότητα είναι θεμελιωδώς νοητική ή εξαρτώμενη από το νου. Η γνώση του κόσμου εξαρτάται από την υποκειμενική συνείδηση.
Ως αντίδραση στον ψυχρό ορθολογισμό, ο φιλοσοφικός Ρομαντισμός έδωσε έμφαση στο συναίσθημα, τη διαίσθηση, την ατομική εμπειρία, τη φύση και το άπειρο. Επιδίωξε μια ολιστική κατανόηση του κόσμου.
Ηθική θεωρία που υποστηρίζει ότι η καλύτερη πράξη είναι αυτή που μεγιστοποιεί τη συνολική ευτυχία ή ωφέλεια για τον μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων.
Κοινωνικο-οικονομική και πολιτική θεωρία που αναλύει την κοινωνία ως προϊόν ταξικής πάλης και οικονομικών δομών. Προτείνει την ανατροπή του καπιταλισμού και την εγκαθίδρυση μιας αταξικής κοινωνίας.
Φιλοσοφική σχολή που εστιάζει στην ατομική ύπαρξη, την ελευθερία, την ευθύνη και την αναζήτηση νοήματος σε έναν φαινομενικά χωρίς νόημα κόσμο. "Η ύπαρξη προηγείται της ουσίας."
Μια φιλοσοφική μέθοδος που μελετά τη δομή της συνείδησης και τα φαινόμενα όπως αυτά εμφανίζονται στη συνείδηση, χωρίς να κάνει υποθέσεις για την εξωτερική τους ύπαρξη.
Κυρίαρχο ρεύμα στον αγγλοσαξονικό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από την έμφαση στη λογική ανάλυση της γλώσσας και της επιστήμης. Επιδιώκει τη σαφήνεια και την ακρίβεια στη φιλοσοφική σκέψη.
Αμφισβητεί τις "μεγάλες αφηγήσεις" και τις καθολικές αλήθειες, τονίζοντας τη σχετικότητα, την υποκειμενικότητα και την αποδόμηση των δομών. Επικρίνει την έννοια της αντικειμενικής γνώσης και της καθολικής προόδου.
Εξαιρετικά ποικιλόμορφη και διεπιστημονική, αντλώντας από προηγούμενα ρεύματα και εξερευνώντας νέα πεδία όπως η φιλοσοφία του νου, η περιβαλλοντική ηθική, η φιλοσοφία της τεχνολογίας και οι κοινωνικές θεωρίες.
Από τον Μεσαίωνα έως Σήμερα: Μια Διαδραστική Εξερεύνηση
Η ευρωπαϊκή λογοτεχνία, μετά τον Μεσαίωνα, αποτελεί ένα ζωντανό μωσαϊκό κινήσεων και ρευμάτων που αντικατοπτρίζουν τις κοινωνικές, πολιτικές και φιλοσοφικές αλλαγές κάθε εποχής. Κάθε κίνημα, αντιδρώντας ή βασιζόμενο στο προηγούμενο, συνέβαλε στη διαμόρφωση της λογοτεχνικής παράδοσης που γνωρίζουμε σήμερα.
Κάντε κλικ σε κάθε λογοτεχνικό κίνημα για να δείτε την περιγραφή του, τα βασικά του χαρακτηριστικά και τους σημαντικούς εκπροσώπους του και φροντίστε να έχετε την ανάρτηση ανοιχτή στο δικό της παράθυρο για να είναι οι τίτλοι ενεργοί.
Η Αναγέννηση σηματοδοτεί τη μετάβαση από τον Μεσαίωνα στη Νεότερη Εποχή. Χαρακτηρίζεται από την αναβίωση του ενδιαφέροντος για την κλασική αρχαιότητα, τον ανθρωποκεντρισμό και την πίστη στη δύναμη της ανθρώπινης λογικής και δημιουργικότητας.
Ως αντίδραση στην αρμονία της Αναγέννησης και σε ένα κλίμα θρησκευτικών πολέμων και επιστημονικών ανακαλύψεων, το Μπαρόκ χαρακτηρίζεται από την πολυπλοκότητα, την υπερβολή, την αντίθεση και την ενασχόληση με την παροδικότητα της ζωή.
Κυρίως στη Γαλλία, ο Κλασικισμός επιδιώκει την επιστροφή στην τάξη, τη λογική, την αρμονία και την καθαρότητα των αρχαίων προτύπων, σε αντίθεση με την υπερβολή του Μπαρόκ. Επικεντρώνεται στην ανθρώπινη φύση και την ηθική.
Ένα φιλοσοφικό και πνευματικό κίνημα που έδωσε έμφαση στη λογική, την επιστήμη, την ελευθερία και την πρόοδο. Η λογοτεχνία χρησιμοποιήθηκε συχνά ως μέσο για τη διάδοση ιδεών και την κριτική της κοινωνίας.
Ως αντίδραση στον ορθολογισμό του Διαφωτισμού, ο Ρομαντισμός εξύμνησε το συναίσθημα, τη φαντασία, την ατομικότητα, τη φύση και το υπερφυσικό.
Αντίδραση στην υπερβολή και την υποκειμενικότητα του Ρομαντισμού. Επιδιώκει την αντικειμενική και πιστή αναπαράσταση της πραγματικότητας, της καθημερινής ζωής και των κοινωνικών συνθηκών.
Μια πιο ακραία μορφή του Ρεαλισμού, επηρεασμένη από τις επιστημονικές θεωρίες (π.χ., Δαρβινισμός, κληρονομικότητα). Εξετάζει την ανθρώπινη συμπεριφορά ως προϊόν κληρονομικότητας και περιβάλλοντος, συχνά με απαισιόδοξη ματιά.
Αντίδραση στον Ρεαλισμό και τον Νατουραλισμό. Επιδιώκει να εκφράσει ιδέες, συναισθήματα και μυστήρια μέσω συμβόλων, υποβολής και μουσικότητας της γλώσσας, αντί της άμεσης περιγραφής.
Ένα ευρύ κίνημα που αντιδρά στις παραδοσιακές μορφές και αξίες, αντανακλώντας την απογοήτευση και την αλλαγή μετά τους Παγκόσμιους Πολέμους. Χαρακτηρίζεται από τον πειραματισμό στη μορφή, την πολυφωνία, την εσωτερική αναζήτηση και την αμφισβήτηση της αντικειμενικής αλήθειας. Περιλαμβάνει διάφορες υπο-κινήσεις:
Αντιδρά στον Μοντερνισμό, αμφισβητώντας τις μεγάλες αφηγήσεις, την έννοια της πρωτοτυπίας και της αυθεντίας. Χαρακτηρίζεται από την ειρωνεία, την παρωδία, την αυτοαναφορικότητα και τη διάλυση των ορίων μεταξύ υψηλής και λαϊκής κουλτούρας.
Η σύγχρονη λογοτεχνία είναι εξαιρετικά ποικιλόμορφη και δεν εντάσσεται εύκολα σε ένα ενιαίο κίνημα. Ενσωματώνει στοιχεία από προηγούμενα ρεύματα, ενώ εξερευνά νέα θέματα και μορφές.
Το σύμπαν σιωπά, νετρίνα τρέχουν γοργά - φως δίχως σκοτάδι.
Το συμβολιστικό ποίημα λειτουργεί ως αντίδραση στον ορθολογισμό και την επιστημονική προσέγγιση της εποχής. Αντί να εξηγεί, υποβάλλει. Αντί να περιγράφει, υπονοεί. Η θέση του είναι καθοριστική στην πορεία προς τον μοντερνισμό και επηρεάζει κινήματα όπως ο υπερρεαλισμός και η ελεύθερη ποίηση του 20ού αιώνα και έτσι η κατανόηση του ποιήματος στο συμβολιστικό κίνημα είναι καθοριστική για την αντίληψη της εξέλιξης της μοντέρνας ποίησης. Το συμβολιστικό κίνημα, που αναπτύχθηκε κυρίως στη Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα, επιδίωξε να απομακρυνθεί από τον ρεαλισμό και τον νατουραλισμό, εστιάζοντας στην εσωτερικότητα, τη φαντασία και τη μουσικότητα της γλώσσας.